Wednesday 30 April 2008

doa solat sunat Dhuha

"Ya Allah, bahwasanya waktu DHUHA itu adalah waktu DHUHAMu, kecantikan ialah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, dan perlindungan itu, perlindunganMu. Ya Allah, jika REZEKIKU masih di atas langit, turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika haram sucikanlah, jika masih jauh dekatkanlah, berkat waktu DHUHA, keagungan, keindahan, kekuatan dan kekuasaanMu, limpahkanlah kepada kami segala yang telah Engkau limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh".


Solat Sunat Dhuha
Amalan murah rezeki nie saya saje nak paste kat sini sebagai peringatan untuk saya supaya selalu istiqamah mengamalkannya. Hmm..nak buat memang senang, tapi nak istiqamah tue yang payah kan...

Solat DHUHA adalah SOLAT SUNAT yang dilakukan seorang muslim ketika waktu DHUHA. Waktu DHUHA adalah waktu ketika matahari mulai naik kurang lebih 7 hasta sejak terbitnya (kira-kira pukul TUJUH PAGI) HINGGA WAKTU ZUHUR . Jumlah raka'at solat DHUHA biasa dengan 2, 4, 8 atau 12 raka'at. Dan dilakukan dalam satuan 2 raka'at sekali salam.
Pada dasarnya doa setelah solat DHUHA boleh menggunakan doa apapun. Doa yang biasa dilafazkan oleh RASULLULLAH selepas solat DHUHA adalah :"Ya Allah, bahwasanya waktu DHUHA itu adalah waktu DHUHAMu, kecantikan ialah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, dan perlindungan itu, perlindunganMu. Ya Allah, jika REZEKIKU masih di atas langit, turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika haram sucikanlah, jika masih jauh dekatkanlah, berkat waktu DHUHA, keagungan, keindahan, kekuatan dan kekuasaanMu, limpahkanlah kepada kami segala yang telah Engkau limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh".

AL WAHHAABU Ertinya Yang Sangat Memberi.

KHASIATNYA: Barangsiapa mengekalkan membacanya pada akhir sujud sembahyang DHUHA sebanyak 40 kali, Insyaallah dimudahkan baginya KEKAYAAN yang mudah dan hebat.

AL BAASITHU Ertinya Maha Melapangkan.

KHASIATNYA: Apabila dibaca selesai sembahyang DHUHA 10 kali, Insyaallah akan diluaskan REZEKI dan ilmunya.
Jangka masa melakukan tidak sampai lima minit. Amalkan di mana sahaja - di tempat kerja ketika ada masa rehat atau di rumah atau di masjid ataupun di padang, di pantai atau di puncak gunung!

4 comments:

Thariq said...

Terima kasih atas info2.

my two cents.. said...

Salam.. I copied n pasted this info in my blog. Thanks. :)

Endnewar Cecilia Edderest said...

dengan izin, post di blog saya. selepas mendengar liga ilmu di oasis sebentar tadi.. mencari doa ini untuk hafalan (insya_Allah). Sama sama kita berdoa untuk menjadi umat yang syukur pada Nya.

noh nik wan said...

mohon izin dan rehda serta ijazah.. saya copy doa solat dhuha