Wednesday 3 November 2010

Setia Seorang Isteri





Setianya seorang Isteri, rela berjauhan dengan si suami tercinta, apa suami punya rasa setia seperti yang isteri korbankan rela berjauhan? isteri sifatnya suka dimanja-manja namun redha berjauhan, apa suami punya ada kesetiaan kejujuran.

merenung kisah pasangan yang terpisah dek kerana kerjaya, hadir berbagai persoalan dalam diri saya apakah suami bisa menjadi sesetia isteri.. merindui dan menunggu suami dangan penuh sabar, mampukah suami korbankan kasih seperti isteri korbankan.

Semalam saya ke page sahabat, pada wallnya tercoret satu pesanan buat suami yang baru sahaja kiranya berkawhin dengan seorang wanita bernama isteri, katanya "jangan ganggu saya lagi, awak dah kahwin jagalah isteri awak". Tersentak hati ini bila membaca luahan sahabat, lantas bagai halilintar datang bertandang persoalan demi persoalan dibenak ini, mengapa sanggup suami bertindak begitu? atau apa memang sikap mereka begitu? dihadapan isteri mereka ungkapkan kalimah cinta dan sayang, janji setia sampai syurga, tapi bila berjauhan lain pula jadinya, menduakan kasih isteri, memang tak salah suami berkahwin lebih dari satu, seandainya mereka mampu, tapi haruskah mereka memperlakukan isteri yang masih merah inai dijari seperti itu, haruskah...

Isteri dengan setianya menunggu saat untuk bertemu kembali, namun suami bagaikan tidak menghargai pengorbanan isteri, mencari cinta baru, mungkin juga bukan cinta tetapi saja untuk mengisi ruang hati yang konsong lantaran berjauhan dengan suri hatinya.

Suami ingatlah....


* Jika seorang istri menangis dihadapanmu, itu bererti dia tidak dapat menahannya lagi... sebak yang tersimpan..

* Jika kau memegang tangannya saat dia menangis, dia akan tinggal bersamamu sepanjang hidupmu..

* Jika kau membiarkannya pergi,mungkin dia tidak akan kembali menjadi dirinya yg dulu, selamany..

* Seorang istri tidak akan menangis dengan mudah, kecuali di depan org yg sangat dia sayangi, kerana dia akan menjadi lemah!

* Seorang istri tidak akan menangis dengan mudah, melainkan hanya jika dia sangat menyayangimu, maka dia akan menurunkan rasa EGOnya.

* Wahai suami2,jika seorang istri pernah menangis keranamu,tolong pegang tangannya dengan penuh pengertian. Karena dia adalah orang yang akan tetap bersamamu sepanjang hidupmu disaat kau terpuruk terlalu dalam ...

* Wahai suami2, jika seorang istri menangis karenamu, tolong jangan mensia-siakanya

* Mungkin, kerana keputusanmu, kau merusak kehidupannya.

* Saat dia menangis didepanmu, saat dia menangis krnmu. Lihatlah jauh kedlm matanya. Dptkah kau lihat dan kau rasakan SAKIT yang dirasakannya karanamu ?


" Apakah keistimewaan dari ciptaanMU ini ? "


"Ada banyak KEISTIMEWAAN yang dimiliki oleh ciptaanKU ini".. Dibalik KELEMBUTANYA dia memiliki kekuatan yang begitu dahsyat..

* TUTUR katanya merupakan KEBENARAN..

* SENYUMAN'nya adalah SEMANGAT bagi orang yang dicintainya. .

* PELUKAN & CIUMAN’nya bisa memberi KEHANGATAN bagi anak2nya..

* Dia TERSENYUM bila melihat temannya tertawa..

* Dia TERHARU,Dia MENANGIS bila melihat KESENGSARAAN pd org2 yg dikasihinya...

* Dia mampu TERSENYUM dibalik KESEDIHAN'nya. .

* Dia sangat GEMBIRA melihat KELAHIRAN.., Dia begitu sedih melihat KEMATIAN..

* Titisan air matanya bisa membawa keDAMAIAN.

Tapi dia sering dilupakan oleh SUAMI krn 1 hal..."...Apa itu Yaa TUHAN ??
Bahwa "Betapa, BERHARGAnya dia"...




bagai bait-bait nasyid dibawah setianya seorang isteri, sanggup menaggug duka, masih mampu mengukir senyuman walau dalam hati tersimpan duka..


Di sebalik redup mata mu
Tersimpan satu rahsia
Yang terbuku ruang hati mu
Di balik senyuman mu
Tersirat simpulan
Deritanya hanya kau yang tahu

Kau setia menanti
Kau setia mengharungi

Biarpun ribut badai melanda
Kau teguh berdiri
Walau deru angin menderu
Kau tetap di sisi

Setia mu kuhargai
Kaulah isteri yang ku sanjungi
Kerana kaulah bidadari
Permata di sanubari

Ku doakan agar kau kan bahagia
Ku doakan agar tiada lagi derita
Moga Tuhan kan merahmati mu
Di syurga yang selayaknya
Untuk seorang isteri yang setia



Masih adakah suami yang setia, bila melalukan sesuatu benda, memikirkan perasaan isteri yang ditinggalkan, andai suami bertindak begini bagaimana perasaan isterinya.. masih ada lagikah suami yang mendoakan isteri bagai bait-bait lagu diatas, menyedari segala pengorbanan isteri... masihkah ada lagi insan seperti itu... apakah eratnya genggaman tangan sewaktu hari persandingan kekal erat sehingga ke syurga atau dilepaskan genggaman itu dek kerana curang dibelakang isteri yang menyintainya.

No comments: